‘Een mix van techniek en creativiteit’
Gepubliceerd in Sign+Magazine
Jarenlang combineerde Richard van der Poll zijn baan als dj met het werk voor Accent CommunicatieMakers. Inmiddels heeft de eigenaar-directeur het professioneel draaien en mixen van platen vaarwel gezegd, echter een duidelijke link tussen beide beroepen is er volgens hem wel.
Wekelijks draaide hij o.a. als de huis-dj van Starlight Dancepalace, een grote club in Nijkerkerveen. “Het is een mix van techniek en creativiteit. Hartstikke mooi om te doen maar ik wilde meer tijd voor mijn gezin en mijn bedrijf. Dan maak je keuzes. Met acht CommunicatieMakers draaien we nu bij Accent de sterren van de hemel. We maken een mediamix van online en offline communicatie.”
Klant van de klant
Van der Poll legt direct de link tussen beide beroepen. “Als dj word je ingehuurd om de muziek te verzorgen. Maar een avondje draaien is echt teamwork. Samen met decorbouwers, light-jockeys, de mensen achter de bar, parkeerwachters, glazenhalers en portiers ben je bezig om het uitgaand publiek een leuke avond te bezorgen. Alles moet kloppen want de sfeer bepaalt mede of mensen voldoende ‘verteren’, of ze het weekend erop weer terugkomen en hoe ze spreken over het ‘merk’. Dat is niet anders dan in het communicatievak. Bij Accent CommunicatieMakers zijn we een team van vormgevers, webdevelopers, drukkers en signmakers en werken samen met de ondernemer of marcom-afdeling. Wij denken dan ook altijd mee in business-to-business-to-consumer. Het gaat er om dat de klant van de klant wordt bereikt.”
Differentiatie
Een tweede vergelijking die Van der Poll trekt, heeft betrekking op specialisatie en differentiatie. “Kies je als dj bijvoorbeeld voor een bepaalde muziekstijl dan word je specifiek voor die stijl geboekt. Je kunt ook juist heel allround zijn, zodat je voor allerlei gelegenheden wordt gevraagd. Als Accent Communicatiemakers hebben we dat laatste gedaan. Door een breed pakket communicatiediensten en producten aan te bieden zijn we voor de klant het aanspreekpunt voor alle uitingen.”
Een team van specialisten
Het bedrijf beschikt over een eigen studio, waar vormgevers zowel online als offline uitingen ontwerpen zoals huisstijlen, campagnes en websites. In de drukkerij worden offsetmachines en digitale drukpersen ingezet voor uiteenlopend drukwerk en opdrachten met variabele data. “Op het gebied van signing zijn we eveneens allround. Klanten kunnen bij ons terecht voor o.a. buitenreclame, standbouw en autobelettering. Daarnaast bieden we digitale diensten zoals narrowcasting, het bouwen van websites, opmaken van whitepapers, e-books en direct mail.”, aldus Van der Poll.
Igepa levert tools en kennis
Hij vervolgt: “Net als DJ’s hebben CommunicatieMakers de juiste ‘tools’ nodig om het te laten swingen. Als het gaat om grootformaat outdoorprinten, beschikken wij onder andere over een Mimaki JV300-160 en een CJV-30, geleverd door Igepa. Igepa heeft veel technische kennis in huis en zijn ook creatieve partner als het gaat om toepassen van materialen en oplossingen bij investeringen. Dus ook nu geldt weer: De mix van techniek en creativiteit.” Aaldrik Britstra, salesmanager van Igepa Nederland, vult aan: Ook wij kijken mét de klant naar de stip op de horizon en hoe wij daar samen naar toe kunnen.”
Foto: CommunicatieMaker Richard (rechts) en Aaldrik Britstra van Igepa houden de beat er in met de Mimaki JV300-160.