Kun je online marketing bedrijven zonder Facebook?

Als communicatiemaker verdiep ik mij in online marketing. Zodat ik kan meedenken met mijn klanten over het inzetten van social media zoals Facebook, LinkedIn, Twitter of Pinterest bij hun campagne. Ook wil ik kunnen meepraten over digital advertising, websiteoptimalisatie en lookalike targeting. Ik lees daarom veel en graag over deze onderwerpen en bezoek regelmatig vakdagen. Onlangs werd bij twee presentaties Facebook besproken. De ene expert was overtuigd dat het belang van Facebook verder toeneemt en ook de komende jaren het populairste communicatiemiddel blijft. De andere expert zag duidelijk een kanteling aankomen waarbij gebruikers Facebook de rug toekeren. Wie heeft gelijk? Facebook ligt deze weken zwaar onder vuur. Daarom rees bij mij de vraag of online marketing zonder Facebook überhaupt mogelijk is.

Facebook on fire

Op dit moment is Facebook nog steeds booming. In 2017 waren er 60 miljoen Facebookpagina’s wereldwijd. Een groei van 33% ten opzichte van 2016. Nederland telde 9,5 miljoen gebruikers. In 2018 nam het gebruik onder jongeren iets af maar bij 55-plussers nam het juist toe. Per saldo groeit het nog steeds. En terwijl gebruikers lekker bezig zijn op internet verzamelt Facebook steeds meer gegevens over ons. Het maakt niet eens uit hoe actief je bent. Facebook weet bijna alles van jou. En dus ook van jouw doelgroep. Dat maakt adverteren op Facebook interessant. Met hagel schieten is verleden tijd. Facebook weet namelijk precies welk profiel bij jouw product of dienst past. En dus komt jouw advertentie alleen bij die personen die op het profiel van jouw klant lijken. En trek jij relevante bezoekers naar je toe. Makkelijker kan het niet. Toch? Maar precies om deze reden ligt Facebook nu onder vuur. Want onlangs werd bekend dat het bedrijf Cambridge Analytica in 2016 de Facebookgegevens van ruim 87 miljoen gebruikers heeft gebruikt om met politieke berichten de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden.

#byebyefacebook? Of niet?

8 april schudde Arjen Lubach in ‘Zondag met Lubach’, Facebookgebruikers in Nederland wakker met een item over de enorme reikwijdte van deze privacy schending. Hij overtuigde tienduizend gebruikers hun profiel te verwijderen. Ook ik verwijderde mijn account. Ook al deel ik privé nooit foto’s van mijn gezin en check ik niet in via Facebook bij de plaatselijke pizzeria; Ik ben het roerend eens met Lubach dat Facebook te veel macht heeft over ons. In China gaan ze met WeChat nog een stap verder. Het verbaast me hoe enthousiast de Chinezen en andere early adopters reageren. Met 1 miljard gebruikers weet deze Messenger service van Tencent alles van de Chinezen; niet alleen hoe en met wie ze communiceren, ook waar en hoelang ze ergens zijn, hoeveel ze uitgeven en waaraan, hoe ze denken over bepaalde zaken en wie hun vrienden zijn. Als je je goed gedraagt, lees – als je doet wat de Chinese overheid graag ziet- scoor je punten. Met deze punten krijg je allerlei voordeeltjes, zoals voorrang bij een evenement, korting op producten etc. Je kunt ook punten verliezen. Dan eindig je achter aan in de rij. Gaat dat hier ook gebeuren? Onze cultuur is niet te vergelijken met de Chinezen maar de nieuwe Facebook messenger heeft wel alle elementen in zich om hetzelfde te doen. Verwacht wordt dat over 2 jaar al 50% van onze communicatie via Facebook messenger gaat. Het lijkt onontkoombaar dat Facebook ook de komende jaren dominant blijft. Kan en wil ik, communicatiemaker, dan zakelijk gezien wel zonder Facebook? Nou nee dus. Enkele dagen later kom ik dus alweer terug op mijn besluit: Mijn Facebookaccount is for-the-time-being weer hersteld. Overigens, het interesseerde Facebook eigenlijk niet. Waarschijnlijk wisten ze toch al dat ik terug zou komen #welcomebacktofacebook

Zakelijk Facebook

Hoe je het wendt of keert. Met Facebook bereik je vrij gemakkelijk je doelgroep. Ja, ook jouw doelgroep zit op Facebook. Je kunt dit gratis doen door het posten en delen van artikelen of je kunt adverteren. Maar de concurrentie onder content is enorm. Onbetaalde content wordt daardoor steeds minder vertoond en dus ook minder gedeeld. Op dit moment bereik je met een post nog maar één tot twee procent van je volgers. De komende jaren zal dit nog verder afnemen. Een andere trend is dat mensen steeds meer privé delen via Messenger en Whatsapp. Facebook advertising daarentegen kan bijzonder effectief zijn. Het is beangstigend maar tegelijkertijd geweldig hoe goed het algoritme van Facebook werkt. Je kunt op alle voorkeuren en eigenschappen filteren die jij voor je product of dient relevant vindt. Maar eigenlijk hoef je niet eens heel scherp te targetten. Facebook is intelligent bij het bepalen van look-alikes van je huidige klanten. Net als bij Google kan je op Facebook het maximale bedrag instellen dat je wilt betalen per conversie. De keerzijde is dat de bedragen per conversie de komende jaren exponentieel zullen stijgen. Dat geldt overigens niet alleen voor Facebook. Ook voor Adwords en vergelijkbare diensten zullen de kosten stijgen. Hoe krijg je dan nog de onverdeelde aandacht van je doelgroep?

Wil je aandacht? Zorg voor de juiste content en herhaal

Het is misschien een open deur maar relevante content die is afgestemd op jouw doelgroep is en blijft key. Schrijf goede en authentieke teksten, deel eigen beelden en videocontent. Gebruik je content niet alleen op je blogpagina maar post het ook eens op andere kanalen zoals Twitter, Facebook, Linkedin, Instagram, etc. Niet één keer, maar verschillende keren. Probeer verschillende dagen en tijdstippen. Pas je titel of tekst iets aan en kijk gewoon wat er gebeurt. Kijk wat wel werkt, en wat niet. Laat bezoekers op verschillende landingspagina’s binnenkomen. Meet je traffic en meet welke pagina(’s) het beste converteert. Vergeet nooit een call-to-action te plaatsen. Naar een aanvraagformulier, een whitepaper of een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Wordt de verwerking je teveel dan is de volgende stap marketing automation. Wat is online marketing toch geweldig!

Meer weten?

Wil je weten wat Accent Communicatiemakers voor jou kunnen doen? Bel mij via 0341-357777 of mail [email protected] voor een oriënterend gesprek.