PLUSplaatjes.nl
Voor retailers zoals PLUS maken we sportplaatjescampagnes; Een geweldige manier om veel positieve aandacht, traffic en omzet te genereren. Van de spelers van lokale sportverenigingen worden spaarplaatjes gemaakt. Bij aankoop in de winkel krijgt de klant een zakje met plaatjes die in een verzamelalbum geplakt worden. De kinderen zijn er gek op! In de webshop kunnen ze hun eigen plaatje laten afdrukken als een poster, op een mok, slippers of zelfs op een dekbedovertrek.
Accent kan het gehele traject in eigen huis verzorgen; de organisatie rondom fotografie, drukken van de plaatjes en verzamelboeken, online en instore communicatie, posters, gepersonaliseerde gifts en online klantenservice.
Zo begon het
In het verleden hebben we het concept ontwikkeld om on demand van voetbalplaatjes grote posters te printen. De klant vulde bij de klantenservice van PLUS een formulier in en rekende gelijk af. De PLUS faxte de bestelling aan ons door waarop wij de poster printen. Deze kon dan vervolgens worden afgehaald bij de Plus-vestiging.
> Dit leverde Plus meer traffic naar de winkel.
Online
In 2015 hebben we de webshop plusplaatjes.nl gebouwd. Hierdoor vereenvoudigde het proces voor PLUS en er kwam veel meer aandacht voor het merk. De leden van de sportvereniging kunnen via de webshop hun sportplaatje en die van hun vrienden opzoeken. De plaatjes en producten worden enthousiast gedeeld op social media.
> Dit leverde Plus naast traffic ook meer aandacht voor het merk.
Gepersonaliseerde producten
Nu bieden via de webshop naast posters ook gepersonaliseerde producten aan. Zo kan je een mok, muismat, schrijfblok, fotokaarten, broodtrommel, drinkbeker bestellen tot een levensgrote grote canvasposter en een dekbedovertrek. Dat maakt de actie nog leuker voor de leden van de sportvereniging en hun familie/vrienden. Voordeel voor de PLUS is dat deze producten veel intensiever gebruikt zullen worden en dus veel meer impact hebben dan alleen posters.
> Dit leverde Plus naast traffic ook meer aandacht voor het merk op lange termijn.
Development
Het proces is behoorlijk complex. Een webshop met gepersonaliseerde producten vraagt om productdevelopment, productdesign, user experience design, marketingcommunicatie, online en offline vormgeving, web-2-print, techniek, programmeren, inkoop van grondstoffen en producten, efficiente productieworkflows, verpakken, distributie, kwaliteitscontrole en klantenservice.
> Accent doet dit bijna volledig in eigen huis; Met eigen mensen en middelen.
Uitdagingen
Van alle voetbalplaatjes op de website (dus in webkwaliteit) zal voor de verschillende producten een hoge resolutie printbestand nodig zijn. Bedenk hierbij dat o.a. een mok, tegeltje en muismat wordt gemaakt met een sublimatieprinter en een hitte pers, een schrijfblok en fotokaarten deels met een offsetdrukpers en deels met een digitaal drukpers, een canvas en dekbedovertrek met een groot formaat textiel printer en het broodtrommeltje en drinkbeker met een vlakbed UV printer. Dat alles moet na de printproductie worden afgewerkt, geconfectioneerd, verzameld, verpakt, gereedgemeld en duidelijk gelabeld naar de Plus-vestiging worden gestuurd. Zo kan de complete bestelling door de juiste klant worden afgehaald. En, mochten er vragen zijn rondom producten of leveringen van plusplaatjes dan betekent dat Accent hiervoor namens Plus de vragen moet opvangen en beantwoorden.
Techniek
We hebben voor de webshop een web-2-print tool geprogrammeerd zodat onze e-commerce is gekoppeld met de printproductie. De verschillende hoge resolutie bestanden worden a.d.h.v. de bestelling samengevoegd met vooraf opgemaakte stramienen. Daarvan wordt een hoge resolutie pdf gegenereerd die in speciale mappen komen voor de betreffende productieworkflow. Om na de productie de juiste producten te kunnen picken wordt een orderbon geprint op stickervel. Deze plakken we op de doos zodat deze ook herkenbaar is voor de Plus klantenservice. De vele kleine betalingen gaan via iDeal en moeten financieel worden verwerkt. Er moet BTW worden afgedragen. Handmatige verwerking is foutgevoelig dus hebben we de webshop middels een csv-bestand gekoppeld aan ons boekhoudpakket.
Klantenservice
Voor de online klantenservice hebben we een ticketingsysteem ingericht zodat op vragen aan [email protected] eenvoudig namens de retailer en volgens afgesproken protocol kan worden gereageerd. De communicatie wordt gelogd en reactietijden worden gemonitord. Alle mogelijke vragen komen in een kennisbank zodat antwoorden door servicemedewerkers eenvoudig kunnen worden opgezocht.
Marketingcommunicatie
Samen met de retailer bedenken we de aankleding in de winkel en acties om de traffic naar de webshop te vergroten, zoals een kortingsactie of een gratis product bij je bestelling. In de weken voor de lancering van de campagne hebben we kortingscodes uitgegeven om de leden alvast warm te maken en e-mailadressen te verzamelen. We hebben een Facebookpagina opgezet en diverse campagnes rondom de campagne bedacht. Een voorbeeld hiervan is de Facebook-Derby tussen de twee lokale voetbalclubs. Dit leverde enorme aandacht en kliks op.
Co-creatie
Plusplaatjes is een co-creatie van PLUS en Accent. PLUS was betrokken bij de ontwikkeling en afstemmen van de doelstellingen. We hebben voortdurend contact gehad over de voortgang van de campagne. Samen hebben we iets moois neergezet waar PLUS en de leden van de sportverenigingen blij van zijn geworden. Echte co-creatie, en daar houden wij van!
Wilt u ook een sportplaatjescampagne?
We hebben met PLUS afgesproken dat het concept ook voor andere retailers kan worden ingezet. Bent u een grote retailer dan kunnen wij uw sportplaatjescampagne nog leuker maken. Het proces is zo ingericht dat het aansluit op de processen van bedrijven die sportplaatjescampagnes verzorgen. Deze partijen kunnen hun klanten dus zonder zorgen of extra kosten enorm veel meer aandacht en gewenste traffic aanbieden.